سعید سمیعی saaid.samiei


سعید سمیعی saaid.samiei
وبلاگی شامل : مقالات مهندسی عمران - ادبیات - جغرافیا- مسائل تاریخی و اجتماعی
استانداردهاي آسانسور – قسمت بیست و نهم

 پیوستها

 

پيوست‌ ت

( اجباری )

 

بررسيها و آزمونهاي‌ قبل‌ از بهره‌ برداري‌

 

 قبل‌ از بهره‌برداري‌ از آسانسور بايد ، آزمونها و بررسيهاي‌ زير  انجام گرفته ‌ باشد.

 

 ت  - 1      بررسي ها

 

 اين‌ بررسي‌ها بايد بويژه‌ نكات‌ زير را در بر گيرند:

 الف‌ -  در صورت‌ وجود مجوز اوليه‌ (بند16-1-1) مقايسه‌ مدارك‌ ارائه‌ شده‌ در آن‌ موقع‌ (موضوع‌ پيوست‌      پ‌) با آسانسور نصب‌ شده‌ .

                 ب‌ -  بررسي انطباق با‌ رعايت‌ الزامات‌ اين‌ استاندارد در تمامي‌ حالات‌

 پ‌ -  بررسي‌ ظاهري‌ عملكرد مطلوب‌ قطعات‌ و تجهيزاتي‌ كه‌ در اين‌ استاندارد داراي‌ مقررات‌ ويژه‌اي‌ نمي‌باشند.

 ت‌ -  مقايسه‌ و تطبيق‌ جزئيات‌ داده‌ شده‌ در گواهي‌هاي‌ مورد قبول‌ براي‌ قطعاتي‌ كه‌ نيازمند آزمونهاي‌ نوعي‌ هستند با ويژگي‌هاي‌ اين‌ آسانسور.

 

 ت‌ - 2 -     آزمونها و صحه گذاري ها

 

 اين‌ آزمونها و رسيدگي ها بايد نكات‌ زير را در بر گيرند:

                 الف‌ -  وسايل‌ قفل‌ كننده‌ (7-7).

                  ب‌  -  وسايل‌ ايمني‌ برقي‌ (پيوست‌ الف‌) .

                  پ‌  -  اجزاء و متعلقات‌ سيستم‌ تعليق‌ مطابقت‌ با ويژگيهاي‌ ثبت‌ شده‌ يا موجود در 

                پرونده‌ (الف‌  16-2-1 ).

ت‌  -  سيستم‌ ترمز (12-4). آزمون‌ بايد در حالتيكه‌ كابين‌ با 125% ظرفيت‌ اسمي‌ و با سرعت‌ اسمي‌ به‌ سمت‌ پايين‌ حركت‌ ميكند و برق‌ ورودي‌ به‌ موتور و ترمز قطع‌ است‌، انجام‌ گيرد.

                  ث‌  -  اندازه‌گيري‌ مقدار جريان‌ يا قدرت‌ و سرعت‌ .

                            ج‌ - (1)     اندازه‌گيري‌ مقاومت‌ عايقي‌ مدارهاي‌ مختلف‌ (13-1-3). (براي‌ اين‌ منظور بايد كليه‌ اجزاء الكترونيكي‌ از مدار جدا گردد.)

                   ج‌ - (2)     صحه گذاري ‌ پيوستگي‌ مداوم‌ الكتريكي‌ بين‌ اتصال‌ زمين‌ موتورخانه‌ و قسمت‌هاي‌ مختلف‌ آسانسور كه ‌ بتوانندبه‌ صورت‌ اتفاقي‌ برقدار شوند.

                  چ‌ -  كليد حد نهايي‌ (10-5)

                 ح‌ -  بررسي‌ كشش‌ (9-3)

1 -  كشش‌ بايد بوسيله‌ توقف‌هاي‌ متعدد و ترمزهاي‌ شديد متناسب‌ با مجموعه‌ آسانسور        صورت‌گيرد. در هر آزمون‌ كابين‌ بايد كاملاً توقف‌ نمايد.

                                  آزمون‌ به‌ صورت‌ زير انجام‌ مي گيرد:

                                       الف‌ -  صعود كابين‌ خالي‌ در بالاترين‌ بخش‌ از مسير حركت‌

 ب‌ -   پايين‌ آمدن‌ كابين‌، به‌ همراه‌ 125% بارنامي‌ در پايين‌ترين‌ بخش‌ از مسير حركت‌.

2 - بايدكنترل‌ شود كه‌ هنگاميكه‌ وزنه‌ تعادل‌ روي‌ ضربه‌گيرهاي‌ تحت‌ فشار قرار گرفته‌، كابين‌ خالي‌  نبايد بالا برود.

3 - در مورد آسانسورهاي  خودروبر ساختمانهاي خصوصي  موضوع‌ بند (8-2-3) كه‌ ظرفيت‌ اسمي‌ آنها برطبق‌ بند (8-2-1) محاسبه‌ نشده‌ است‌، آزمون‌ كشش‌ بايد با 150% بار نامي‌ بصورت‌ استاتيكي‌ انجام‌ شود.

4 – بايد كنترل‌ شود كه‌ تعادل‌ بين‌ كابين‌ و وزنه‌ تعادل‌ توسط‌ سازنده‌ آسانسور رعايت‌ شده‌  است‌ .

                        اين‌ آزمون‌  ميتواند بوسيله‌ تركيبي‌ از اندازه‌گيريهاي ‌ جريان‌ به‌ همراه‌ پارامترهاي‌ زير صورت‌ گيرد:

                        - اندازه‌ گيريهاي ‌ سرعت‌ براي‌ موتورهاي‌  a.c  

                        - اندازه‌ گيري‌هاي  ولتاژ براي‌ موتورهاي‌  d.c

                خ‌ -  گاورنر

                1 - ‌ سرعت‌ درگيري  گاورنربايد در هنگام‌ پايين‌ آمدن‌ كابين‌ ، مطابق‌ بندهاي‌ (9-9-1 و  9 -9-2   و 9-9-3) بررسي‌ شود.

2 - كنترل‌ عملكرد توقف‌، موضوع‌ بندهاي‌ (9-9-11-1 و 9-9-11-2) بايد در هر دو جهت‌   حركت‌ كنترل‌ شود.     

د – ترمز ايمني كابين( 9-8 ) .  مقدار انرژي‌ كه‌ ترمز ايمني‌ در لحظه‌ درگيري‌ ميتواند جذب‌  كند، بايد در آزمونهاي‌ نوعي‌ مشخص‌ شود.

 هدف‌ از آزمون‌ قبل‌ از شروع‌ سرويس‌ دهي‌ آسانسور، بررسي‌ كنترل‌ مونتاژ و تنظيم‌  صحيح‌ تجهيزات‌ و بي‌ نقص‌ كاركردن‌ كل‌ مجموعه‌ ميباشدكه‌ اين‌ شامل‌: كابين‌، ترمز ايمني‌ (پاراشوت‌)، ريلهاي‌ راهنما و ملحقات‌ متصل‌ كننده‌ آنها به‌ ساختمان‌ ميباشد.

آزمونها در زماني بايد صورت بگيرد كه ، ‌ كابين‌ با ترمز باز به‌ سمت‌ پايين‌ فرستاده‌ شده‌، سيستم‌ محركه‌ بكار خود ادامه‌ ميدهد تا زمانيكه‌ طنابهاي‌ فولادي‌ شل‌ شده‌ يا شروع‌ به‌ سرخوردن‌ كنندو در شرايط زير :

 1 - در ترمز ايمني‌ لحظه‌اي‌ يا ترمز ايمني‌ لحظه‌اي‌ با اثر ضربه‌ گير. كابين‌ بايد با ظرفيت‌ اسمي‌ كه‌ بطوريكنواخت‌ بارگذاري شده  و با سرعت‌ اسمي‌، ترمز ايمني‌ را درگير نمايند.

 2 - در ترمز ايمني‌ تدريجي‌. كابين‌ بايد با 125% ظرفيت‌ اسمي‌ كه‌ بطور يكنواخت‌ بارگذاري شده و در سرعت‌ كاهش‌ يافته‌ (به‌ عنوان‌ مثال‌، سرعت‌ رويزيون‌ يا سرعت‌ هم‌ سطح‌ سازي‌) ترمز ايمني‌ را درگير نمايند.

بمنظور سهولت‌ آزادسازي‌ ترمز ايمني‌ توصيه ميگردد كه آزمون‌ در مقابل‌ يكي‌ از درهاي‌ طبقات‌ صورت‌ گيرد تا تخليه‌ كابين‌ براحتي‌ انجام‌ شود.

 

 حالت‌ ويژه‌ :

    در مورد آسانسورهاي‌ خودروبر ساختمانهاي خصوصي ‌ موضوع‌ بند (8-2-3) كه‌ ظرفيت‌ اسمي‌ آنها بر طبق‌ كليات‌ (8-2-1) محاسبه‌ نشده‌ است‌ ، كابين‌ بجاي‌ 125% بايد با 150% ظرفيت‌ اسمي‌ بارگذاري‌ شود.

 پس‌ از اين‌ آزمون، بايداطمينان‌ حاصل‌ شودكه‌ هيچگونه‌ خرابي‌ كه‌ در كاركرد عادي‌ آسانسور اثر نامطلوب‌ ميگذارد رخ‌ نداده‌ است‌. در حالات‌ استثنايي‌ و در صورت‌ لزوم‌، مي‌توان‌ قطعات‌ سايشي‌ آسيب‌ ديده‌ را تعويض‌ نمود.

 

ذ -  ترمز ايمني‌ وزنه‌ تعادل‌

 1 - ترمز ايمني‌ وزنه‌ تعادل‌ بايد بوسيله‌ يك‌ گاورنر در همان‌ شرايط‌ ترمز ايمني‌  كابين‌، مورد آزمايش‌ قرار گيرد.(بدون‌ هيچ‌ بار اضافي‌ در كابين‌ )  

  ترمز ايمني ‌ وزنه‌ تعادل‌ كه‌ بوسيله‌ يك‌ گاورنر فعال‌ نمي‌شود، بايد بصورت‌ ديناميكي‌ مورد آزمايش‌ قرار گيرد.

پس‌ از آزمون‌ بايد كنترل‌ شود كه‌ هيچگونه‌ خرابي‌ كه‌ در كاركرد عادي‌ آسانسور اثر نامطلوب‌ مي‌گذارد رخ‌   

نداده‌ است‌ و در حالات‌ استثنائي‌ و در صورت‌ لزوم‌ ميتوان‌ قطعات‌ سايشي‌ آسيب‌ ديده‌ را تعويض‌ نمود.

ر - ضربه‌ گيرها (10-3  و 10-4)

1 -  ضربه‌ گيرهاي‌ از نوع‌ ذخيره‌ كننده‌ انرژي :  آزمون‌ بايد به‌ روش‌ زير انجام‌ گيرد:

كابين‌ بايد با ظرفيت‌ اسمي‌ روي‌ ضربه‌ گير(ها) قرار داده‌ شود، طنابهاي‌ فولادي‌ بايد شل‌ شده‌ و در اين‌ حالت‌ بايد فشردگي‌ ضربه‌ گير مطابق‌ با منحني‌ مشخصه‌ مندرج‌ در پيوست‌ پ‌          باشد.

2 - ضربه‌ گيرهاي  از نوع‌ ذخيره‌ ساز انرژي‌ با اثر حركت‌ برگشتي‌ و نوع‌  مستهلك‌ كننده‌ انرژي‌، آزمون‌ بايد به‌ روش‌ زير انجام‌ شود.

 كابين‌ با ظرفيت‌ اسمي‌ يا وزنه‌ تعادل‌، بايد با سرعت‌ اسمي‌ يا سرعت‌ محاسبه‌ شده‌ براي‌ ضربه‌ گيرها به‌ ضربه‌ گير برخورد نمايد، در صورت استفاده‌ از ضربه‌ گيرهاي‌ با كورس‌ كمتر (10-4-3-2) سرعت‌ كند شده‌ ملاك‌ عمل‌ خواهد بود.

 پس‌ از آزمون‌ بايد مطمئن‌ شد كه‌ هيچگونه‌ خرابي‌ كه‌ باعث‌ اختلال‌ در كاركرد عادي‌ آسانسور شود، بوجود نيامده‌ است‌.

 

 ز -  وسيله هشدار دهنده‌ (14-2-3)

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: سعید سمیعی ׀ تاریخ: یک شنبه 15 فروردين 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی. خدایا با نام و یاد تو و برای رضای تو ، در این وبلاگ سعی خواهم كرد تا در حد توانم از آنچه در قالب فكر و اندیشه و دانش فنی و .... به من عطا فرموده ای ، به دیگران انتقال دهم . بدون شك ادامه این راه جز با یاری تو میسر نخواهد بود


صفحات مخصوص

وبلاگ های دیگر

<-BlogCustomBlock>

طراح قالب : گروه کامپیوتر